Stěhování je vzrušující, ale zároveň i poměrně náročnou událostí. Třídění a balení věcí, rozhodování o novém nábytku, shánění obalových materiálů, hledání vhodné stěhovací firmy, dočasné uskladnění věcí… S většinou toho vám už dnes mohou pomoci profesionálové. Jak se na stěhování připravit, co všechno je třeba promyslet dopředu a s čím si nemusíte lámat hlavu? Obchodní zástupci STĚHOVÁNÍ Praha, Richard Vavřín a Martin Kapal, odpovídají na všechny důležité otázky, na které byste se chtěli a měli před stěhováním zeptat.

Martin Kapal

Martin Kapal

V oboru Martin působí již od roku 1993 a u STĚHOVÁNÍ Praha je obchodním zástupcem už 12 let. Stará se o komunikaci se zákazníky, vytváří a zpracovává návrhy i finální nabídku a její provedení. Díky letitým znalostem totiž dokáže nejen předvídat možné problémy, ale třeba i ušetřit.

Richard Vavřín 

Richard Vavřín

Richard se v oboru pohybuje již bezmála 12 let. U STĚHOVÁNÍ Praha začínal jako stěhovák a dnes tu již 3 roky zastává pozici obchodního zástupce. Stará se o komunikaci s klienty, nacenění objednávek a dohlíží na to, aby stěhování zdárně proběhlo. Baví ho stěhování muzeí, galerií, těžkých břemen i cesty do zahraničí.

 

Stěhování řešte měsíc předem

Jak rychle jste schopni zorganizovat stěhování, můžete mě přestěhovat ještě dnes?

Martin: Pokud tu možnost máme, pomůžeme vždy. Klidně zákazníka odstěhuji z hodiny na hodinu. Ale někdy se může stát, že lidé chtějí odstěhovat třeba za týden a ta možnost tu není, protože máme vytížené termíny. Proto je lepší vše řešit s předstihem.

Jednou našemu dlouholetému klientovi praskla voda ve sklepě, kde měli uložené věci. To byla akutní situace a bylo jedno, jestli volno máme nebo ne, pomoci jsme mu museli. Přeorganizovali jsme kapacity a vyrazili tam. Díky tomu jsme zachránili nábytek a další věci ze sklepa, který byl plný vody.

Když odhlédneme od krizových situací, jak dlouho dopředu by měli zákazníci stěhování řešit?

Martin: Začíná to u nějaké osobní schůzky nebo přípravy cenové nabídky. Většinou lidé vše řeší na poslední chvíli a platí to i u stěhování. Je lepší, když si na to vyhradí dostatek času. Udělají si průzkum trhu a pozvou někoho z nás, abychom obhlédli situaci. My pak vymyslíme, jaký bude postup, co bude ke stěhování potřeba, zákazník nám řekne své požadavky, něco mu doporučíme a z toho vznikne výsledný harmonogram a cenová nabídka. Proto by lidé měli začít řešit stěhování asi měsíc předem a zhruba 2-3 týdny před stěhováním se objednat na pevný termín.

Je rozdíl mezi stěhováním ve všední dny a o víkendu?

Martin: V ceně rozdíl není, ale vytíženost je jiná. Máme víkendové služby a dané kapacity. Pokud se jedná například o nějaký oblíbenější termín, jako je například konec měsíce a ještě je to víkend, doporučujeme, aby se zákazníci objednávali dřív. U stěhování do zahraničí nebo jiného města pak platí v podstatě stejná pravidla. Neuděláte ale chybu, pokud se domluvíte 1,5 měsíce dopředu.

Nebojte se konzultace a domluvte si schůzku. Cenu budete vědět předem a na korunu přesně 

Jak probíhá naceňování stěhování?

Richard: Záleží především na množství. Pokud nestěhuje třeba jen jednu pračku, dojdeme ke klientovi, vše s ním probereme, představíme mu harmonogram a pak mu dáme cenu. Provedeme obhlídku a pokud toho není mnoho, můžeme mu to nacenit na místě. Pokud je to větší stěhování – třeba celé firmy, tak nejprve provedeme obhlídku a klientovi pak nabídku zašleme.

Martin: Ona je to taková ochrana pro obě strany. My víme, co nás bude čekat, kolik bude potřeba lidí, aut, obalových materiálů a zákazník zná náročnost a cenu předem, na korunu přesně. Pokud nemáte moc věcí a je to jedna místnost, dá se nabídka udělat z kanceláře po telefonu. Ale pokud je toho víc, je lepší, když se na to dojdeme podívat a o to se také snažíme. Nejsme firma, která by řekla „bude to stát tolik“ a finální cena pak byla jednou, dvakrát taková. To opravdu ne.

Jste na obhlídce schopni odhadnout, kolik krabic bude na stěhování třeba?

Richard: Určitě. Zákazníkům ukážeme, jaké krabice máme, kolik krabic bude potřeba a co do které uložit. Do některých se balí drogerie, jinam dáte obleky. Ukážeme jim i to, jak věci správně zabalit, jak se krabice plní a podobně.

STĚHOVÁNÍ Praha zapůjčuje i krabice a další materiály na stěhování. Jaké jsou podmínky?

Richard: Standardně půjčujeme krabice na stěhování 14 dní před stěhováním a klientům je necháváme ještě 14 dní poté. Dá se výjimečně domluvit, že je zákazníkovi necháme déle (například když se přestěhuje a záhy odjede na služební cestu). Zapůjčení je zdarma, platí se pouze symbolický poplatek za dovoz/odvoz.

Jak probíhá naceňování na dálku?

Martin: Za současné situace nebo v případě, že se jedná o stěhování ze zahraničí, obhlídku řešíme tak, že mi zákazníci byt nafotí. Díky našim zkušenostem z fotografií dokážeme odhadnout, co nás čeká. Dělal jsem i videohovor, ale dáváme přednost fotografiím.

Kolik stěhováků je potřeba pro stěhování garsonky a kolik pro 4+1?

Martin: Minimální posádka jsou dva, garsonku zvládnou odstěhovat během dopoledne. Do většího bytu jezdí 3-4 stěhováci na celý den. A platí, že čím déle tam lidé bydlí, tím více mají věcí.

Richard: Ještě záleží na rozsahu práce. Někdo si nechá přestěhovat základní nábytek či vestavěné skříně, někdo má malé dítě, někdo si sám zabalí krabice, nebo si to naopak nechá udělat na klíč – tedy nechá si zabalit komplet celou domácnost, to je práce třeba i na 2 dny pro 6 lidí.

Když se stěhuje celá rodina, jak dlouho trvá samotné stěhování?

Martin: Většinou jeden pracovní den. Pokud stěhujeme jen osobní věci a mají nový nábytek, zvládneme to i za dopoledne. Celý byt trvá celý den, dům o dvou patrech zabere dva dny. Rodinu, která má obrovský rodinný dům, ale můžete stěhovat i tři dny.

Richard: Záleží také na objemu. Můžete navýšit počet lidí a aut, ale ten dům má pořád jen jedny dveře, kterýma můžete stěhovat.

Od hraček přes nádobí až po kartáček na zuby. Pokud máte v zádech profesionály, nemusíte při stěhování hnout ani prstem

Dokážete zákazníka i kompletně zabalit?

Martin: Ano, kompletní balení bytu se stává běžnou součástí stěhování. Balíme sklo, knížky, hračky… Dříve lidé chtěli pouze pomoci přestěhovat. Pak přibyla poptávka po krabicích a skladech a dnes provádíme i balení. To pak jeden den přijdeme, zabalíme byt, připravíme ho kompletně ke stěhování a druhý den ho odstěhujeme. Jednoho člověka ale zabalíte a odstěhujete i během jednoho dne. Co budeme balit a jak to bude probíhat domlouváme hned na první schůzce. Pak je otázka, jestli zákazníci chtějí i vybalit – to se ale tolik nestává, a ani to nedoporučuji. Je lepší, když si to lidé rozmístí sami podle sebe.

Provádíte také demontáže a smontování nábytku?

Richard: Ano, děláme demontáž i montáž nábytku. Se stávajícím nábytkem není problém – pokud se nemusí najímat truhlář (i to jsme ale schopni zajistit). Se zcela novým nábytkem je to horší, ale uděláme, co je potřeba.

Martin: Slovo „ne“ říkáme málokdy.

Provozujete také sklady?

Martin: Ano, součástí našeho areálu jsou i skladové prostory. Zajišťujeme skladovou evidenci, přebíráme za zakázky odpovědnost a se zákazníky domlouváme, jestli chtějí své věci uskladnit na týden, měsíc, anebo na jak dlouho potřebují.

Máte pojištění?

Martin: Pojištění je součástí našich služeb, jsme pojištěni na 20 milionů v základu. Pojištění máme nejen na všechno, co stěhujeme, ale i na prostory, kde stěhujeme (protože poškodit můžete i okolí, například výtah). Pokud stěhujeme něco dražšího, řešíme to individuálně. Většinou tak, že se klient nechá pojistit třeba na týden. To bývá například u stěhování galerií.

Zajišťujete odvoz na sběrný dvůr či skládku?

Richard: Ano. Pro likvidaci starého nábytku a dalších věcí nabízíme dvě možnosti. Na sběrný dvůr odvážíme, pokud má klient v dané oblasti trvalé bydliště. Tam ale musí jet s námi a prokázat se OP. Nebo je tu skládka – ta je pro klienta jednodušší možností, protože tam už s námi nemusí.

Kolik stojí odvoz na skládku?

Martin: Záleží na objemu a na tom, co je to za materiál, zda máte plast, směs, dřevo, elektroodpad… Směs se aktuálně pohybuje kolem 3 000 Kč/1 tuna, pneumatiky kolem 200 Kč/1 ks.

Zajišťují vám zákazníci parkování?

Richard: Stává se nám málo, že by si klient objednal stěhování tak dlouho dopředu, aby se dal udělat oficiální zábor. O ten musíte v Praze požádat měsíc dopředu. Pokud nám místo někdo zajistí svépomocí, jsme rádi, ale většinou počítáme s tím, že ten zábor nebude a budeme si muset nějak poradit. Podle toho také přizpůsobujeme auta, která na stěhování vysíláme. Pokud víme, že by to odstěhovalo jedno větší auto, ale jedná se o úzkou a frekventovanou ulici, jako je například Londýnská, raději to rozložíme do dvou menších aut.

Už se vám stalo, že byste nenašli místo k parkování v blízkosti stěhování?

Richard: Už jsme stáli i 200 metrů daleko. Máme ale po ruce ještě různá vybavení, jako jsou rudly nebo speciální stěhovací skejty, na kterých můžeme věci vozit i na větší vzdálenost.

Kdy probíhá platba za stěhování?

Martin: Nejčastěji po stěhování. Kdo chce, může platit převodem, dělají se i zálohové faktury. Firma většinou zaplatí polovinu předem a doplatek se řeší po stěhování. Běžní zákazníci znají cenu dopředu, vědí, kolik budou platit, a platí buď hotově, nebo kartou po stěhování.

Na co by si zákazníci měli dát pozor, než stěhování vůbec začne?

Martin: To je jednoduché – poradit se s námi. My to děláme denně, takže myslíme i na věci, které ostatní nenapadnou. Například na to, aby si změřili futra a ověřili, že jimi projde sedačka. Nebo nevědí, že děláme demontáže a půjčíme jim krabice. Já jim ukážu naši nabídku obalů, krabic a dalších materiálů, které jim přivezeme, a klienti jsou pak mile překvapeni. Při konzultaci jim poradíme, vše probereme a stěhování je pak nejen jednodušší, ale může být i levnější.

Stěhování po Evropě může být jednodušší než se zdá

Co všechno řešíte při stěhování do zahraničí?

Martin: Po Evropské unii je to jednoduché – tam neřešíte nic. Pokud se jedná ale třeba o Švýcarsko nebo Norsko, tam je administrativa nutná. Většinou ale pro stěhování platí zjednodušený zrychlený systém a je lepší, když je klient přítomen na hranicích a zajistí proclení. Při stěhování vezete řadu různorodých věcí, mimo jiné například květiny, a může být problém, že se do té země něco nesmí vozit. Stěhování osobních věcí, které by měly být bez cla, je ale benevolentnější než převoz zboží, které se proclívá a daní.

Setkali jste se na hranicích s nějakým problémem nebo vás s něčím nepustili?

Richard: Pokud víte, kdy se může projíždět hranicemi a kdy ne – což platí zejména u toho Švýcarska, protože v noci jsou hranice zavřené – dáte si na to pozor a domluvíte se se zákazníkem dopředu, tak tam žádné problémy nejsou.

Stěhujete i za oceán?

Martin: To děláme spíš formou přípravy. Za oceán se moc nehrneme, protože tam pak předáváte odpovědnost na někoho jiného a je to hrozně složité. My to tu naložíme, zabalíme do kontejneru, dopravíme na letiště nebo na loď a v Americe to jiná firma vybalí. A tam vzniká problém, kdo je odpovědný za případnou škodu. Proto se to řeší tak, že si nás ta druhá firma najme. My vše připravíme, kompletně zabalíme, dovezeme na smluvené místo a přebírají si to oni. My si jedeme Evropu.

Richard: Bývá to problematické. Pamatuji stěhování na Island, kde jsme byli právě jeden z těch článků. Nastal problém už s dopravcem, který měl přivézt kontejner, do kterého jsme měli nakládat, a na Islandu to měl zase někdo jiný vykládat. Naopak ale častokrát zajišťujeme vykládku pro firmy, které stěhují do ČR.

Martin: To dělají často velké firmy, které zde mají své zástupce. Ti si pak mohou dojít na místo a vše si překontrolovat – jak to děláme, jestli to je v pořádku, a převezmou si to.